mÄndag 6 juni 2016

🇾đŸ‡Ș6Juni, 2016 Sveriges nationaldag och Sveriges flaggans dag!🇾đŸ‡Ș






 Idag Ă€r det 6juni och Sveriges Nationaldag och Sveriges flaggans dag och jag och min son fyller Ă„r!:0) Vi tar en promenad för att se vad som hĂ€nder pĂ„ denna speciella dag och gĂ„r förbi blandannat Stortorget och tittar pĂ„ nĂ„gon musikkĂ„r som spelar och sĂ„ Ă€r det folkdans grupp som dansar. Fantastiskt skönt vĂ€der denna nationaldagsfirande och mĂ„nga flaggor syntes lite hĂ€r och dĂ€r


Jag och min son Viggo lĂ„g och vĂ€ntade pĂ„ morgonen och hörde hur resten av familjen hĂ„llde pĂ„ och stökade i köket. 
Det har blivit en fin tradition att lotsas sova!:0)

Helt plötsligt öppnades dörren och in kom man med vackra inslagen paket och vacker sÄng och fin tÄrta. Jag kan bara sÀga att jag Àr stolt och glad att jag fyller Är pÄ Sveriges national dag och Sveriges flaggans dag. Jag och min son Viggo fick ett roligt kort som handlar om olika hÀndelser och rolig information om 6Juni
Föra Äret men det Àr lika aktuellt varje Är.







Föra Ă„ret fick jag Ullf Lundell biljetter till Örebros slottsfestival och efterĂ„t gick jag till hans hotell och vĂ€ntade pĂ„ honom och sĂ„ kom han och jag tog en Selfi med honom och han sĂ„g ju knappast avslappnat ut pĂ„ bilden. Det var roligt och se premiĂ€rkonserten och sedan den enda i Örebro som fick en Selfi med Ullf Lundll!:0)
Du kan titta pÄ ett blogginlÀgg som jag gjorde om inledningskonserten och trÀffen med Ullf Lundell:
http://berntsolberg.blogspot.com/2015/06/sverige-premiar-for-ulf-lundell-i.html

"ÖPPNA LANDSKAP (Words & Music : Ulf Lundell) Jag trivs bĂ€st i öppna landskap,nĂ€ra havet vill jag bo, nĂ„gra mĂ„nader om Ă„ret, sĂ„ att sjĂ€len kan fĂ„ ro. Jag trivs bĂ€st i öppna landskap, dĂ€r vindarna fĂ„r fart. DĂ€r lĂ€rkorna slĂ„r högt i skyn, och sjunger underbart. DĂ€r brĂ€nner jag mitt brĂ€nnvin sjĂ€lv, och kryddar med Johannesört, och dricker det med vĂ€lbehag, till sill och hembakt vört. Jag trivs bĂ€st i öppna landskap, nĂ€ra havet vill jag bo. Jag trivs bĂ€st i fred och frihet, för bĂ„de kropp och sjĂ€l, ingen kommer in i min nĂ€rhet, som stĂ€nger in och stjĂ€l. Jag trivs bĂ€st nĂ€r dagen brĂ€cker, och fĂ€lten fylls av ljus, nĂ€r tuppar gal pĂ„ avstĂ„nd, nĂ€r det Ă€r lĂ„ngt till nĂ€rmsta hus. Men Ă€ndĂ„ sĂ„ pass nĂ€ra, att en tyst och stilla natt, nĂ€r man sitter under stjĂ€rnorna, kan höra festens skratt. Jag trivs bĂ€st i fred och frihet, för bĂ„de kropp och sjĂ€l. Jag trivs bĂ€st nĂ€r havet svallar, och mĂ„sarna ger skri, nĂ€r stranden fylls med snĂ€ckskal, med havsmusik uti. NĂ€r det klara och det enkla, fĂ„r rĂ„da som det vill, nĂ€r ja, Ă€r ja, och nej, Ă€r nej,och tvivlet tiger still. DĂ„ binder jag en krans av löv, och lĂ€gger den runt nĂ€rmaste sten, dĂ€r runor ristats för vĂ„r skull, nĂ„n gĂ„ng för lĂ€nge sen. Jag trivs bĂ€st nĂ€r havet svallar, och mĂ„sarna ger skri."

Som sagt idag Ă€r det 6e Juni och för ett Ă„r sedan sĂ„ var Sveriges kung i Örebro och inviger en utstĂ€llning pĂ„ Örebro lĂ€nsmuseum om Örebro 750Ă„r jubileumet som firades föra Ă„ret. Han var sedan till Stadsparken och höll tal pĂ„ scenen och ska sedan till Stockholm och den traditionella 6juni firandet pĂ„ Skansen. 

Fakta varför vi firar Svenska flaggans dag och Sveriges nationaldag den 6juni!

"FrÄn 1916 har vi firat "Svenska Flaggans Dag" den 6 juni. Dagen har historisk förankring. Den 6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till Sveriges konung och den 6 juni undertecknades 1809 Ärs regeringsform, den som gav oss sÄ mÄnga viktiga medborgerliga rÀttigheter: samvetsfrihet, tryckfrihet och sÀkerhet till person och egendom.

Första vĂ€rldskrigets isolering, parlamentarismens genombrott och mĂ„nga av vĂ„ra livaktiga folkrörelser bidrog till flaggans popularitet. I hemmen togs bordsflaggor i bruk. Det blev vanligt med fasadflaggor. Flagglagen moderniserades 1982. DĂ„ fick ocksĂ„ Svenska Flaggans Dag rang av nationaldag - den dag dĂ„ vi hĂ€lsar nya medborgare vĂ€lkomna och dĂ„ vi hyllar Sverige som en fri nation med fritt statsskick" (www.nationaldagen.se › sveriges

"Varför firas Sveriges nationaldag?
Vad handlar dÄ vÄrt nationaldagsfirande den 6 juni om? Datumet har sin bakgrund i tvÄ var för sig mycket viktiga hÀndelser i Sveriges historia:

Riksdagen valde Gustav Vasa – landets befriare frĂ„n senmedeltidens union med Danmark (Kalmarunionen) – till Sveriges kung denna dag 1523. DĂ€rmed lades grunden till ett svenskt nationellt rike.
Sveriges konstitution (grundlag) – som gĂ€llde fram till ikrafttrĂ€dandet av 1974 Ă„rs regeringsform – undertecknades denna dag 1809. I 1809 Ă„rs regeringsform fastslogs vĂ„ra medborgerliga rĂ€ttigheter, bland annat religions- tryck- och yttrandefrihet.
MĂ„nga svenskar flaggar
Den svenska nationalismen kring firandet av nationaldagen fÄr kanske anses vara allmÀnt mÄttlig. Men fÄ andra lÀnder Àr Ä andra sidan sÄ rikligt utrustade med flaggstÀnger som Sverige. Svenskar Àr dÀrför duktiga pÄ att flagga, Àven pÄ andra allmÀnna flaggdagar som t.ex. midsommardagen."
(www.so-rummet.se › kategorier › nation..)

Jag var för nÄgra Är sedan i Uppsala domkyrka dÀr Gustav Vasa ligger begravd med sina fruar!
Foto: Bernt Solberg
Ovan Uppsala domkyrka.

Foto: Bernt Solberg
Bilden ovan Gustav Vasa bredvid sin fru.

Dom 5st tavelbilderna nedan fanns pÄ kyrkvÀggen runt Gustav Vasa dÀr han lÄg! MÄlningarna nedan förestÀller i oordning hur hela Gustav Vasas liv sÄg ut!
Foto: Bernt Solberg

Foto: Bernt Solberg

Foto: Bernt Solberg

Foto: Bernt Solberg

Foto: Bernt Solberg
Bilden ovan Gustav Vasa trÀffar dala kararlarna och informerar om danskarna som styr Sverige och hur man kan göra föra att störta den danska Kungen i Stockholm.
Otroligt intresant och gÄ omkring i denna enorma Uppsala domkyrka dÀr den Heliga Birgitta finns som stoft och Karl Von Linne ligger begravd.

"Svenska flaggans historia
Den svenska flaggans utseende och funktion har varierat genom historien. Det var inte förrÀn strax efter unionsupplösningen 1905, som den svenska flaggan blev den nationalsymbol vi kÀnner idag. Men den svenska flaggan har anor frÄn Gustav Vasas regeringstid kring mitten av 1500-talet.

Det rĂ„der delade meningar om flaggans ursprung, men flaggmodellen tros – liksom de övriga nordiska lĂ€ndernas flaggor – vara inspirerad av det danska rödvita korsbanĂ©ret, Dannebrogen.

FÀrgerna som ingÄr i den svenska flaggan Àr hÀmtade frÄn lilla riksvapnet med sina tre gyllene kronor pÄ blÄtt fÀlt. Emblemet med det lilla riksvapnet anvÀndes ofta som fÀlttecken för svensk trupp under 1400-talet, bÄde till lands och till sjöss.

Den svenska flaggan anvÀndes förr i tiden först och frÀmst av kungen och krigsmakten, sÀrskilt flottan. Det finns bildbevis frÄn 1620-talet att blÄgula korsflaggor anvÀndes pÄ svenska örlogsskepp.

Sveriges nationalsÄng
Den svenska nationalsĂ„ngen ”Du gamla, du fria” Ă€r skriven av Richard Dybeck Ă„r 1844 och baseras pĂ„ en gammal folkmelodi. Musikstycket har dock aldrig – genom politiska beslut – antagits officiellt som Sveriges nationalsĂ„ng. Dess status som nationalsĂ„ng vilar dĂ€rför helt pĂ„ traditionen. Men bruket av traditioner bottnar inte sĂ€rskilt ofta i politiska beslut. ”Du gamla, du fria” kan dĂ€rmed sĂ€gas vara vĂ„r folkvalda nationalsĂ„ng och representerar idag Sverige vid bĂ„de officiella statsbesök sĂ„vĂ€l som stora internationella idrottsevenemang."(www.so-rummet.se › kategorier › nation..)

Man fĂ„r tycka vad man vill om Gustav Vasa men det var tur att han befriade Sverige frĂ„n danskarna! Året 1520 hade danskarna tagit Stockholm slott i bisitning och hade inte Gustav Vasas "befrielsekrig" varit envis och inte fĂ„tt med sig dalakarlarna och gjort uppror mot danskarna sĂ„ hade Sverige idag varit danskt och dĂ„ hade vi kanske inte firat den svenska nationaldagen utan danska.

🇾đŸ‡ȘSveriges national sĂ„ng🇾đŸ‡Ș
Du gamla, du fria 
1. Du gamla, Du fria, Du fjĂ€llhöga nord
Du tysta, Du glÀdjerika sköna!
Jag hÀlsar Dig, vÀnaste land uppÄ jord,
Din sol, Din himmel, Dina Ă€ngder gröna. 
Din sol, Din himmel, Dina Ă€ngder gröna. 

2. Du tronar pĂ„ minnen frĂ„n fornstora dar,
dÄ Àrat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du Àr och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden. 
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden. 

3. Jag stĂ€ds vill dig tjĂ€na mitt Ă€lskade land,
din trohet till döden vill jag svÀra.
Din rÀtt, skall jag vÀrna, med hÄg och med hand,
din fana, högt den bragderika bĂ€ra. 
din fana, högt den bragderika bĂ€ra. 




4. Med Gud skall jag kĂ€mpa, för hem och för hĂ€rd,
för Sverige, den kÀra fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en vÀrld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.  
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.  


Foto: Bernt Solberg

Tack för att du tittar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar