onsdag 1 april 2015

Äverstaån

Var på bokrean och hittade en bok som jag tänkte: "Nej vilken töntig bok!" Men när jag öppnade boken och började läsa så var jag fast! 

Vad roligt också när man hittar en bok som kostar 69kr på rean men som man ytterligare har sängt priset 50procent på rea priset. Alltså slutliga priset blev 36kr.:0)

Boken som jag hittade var Spåkvinnans stav och handlar om Örebro på 400e/kr. 
Boken handlar om 12olika berättelser från olika delar av Örebro. "Berättelserna utspelar sig i järnålderns och det tidiga medeltidens Närke."(sidan7 i boken)
Otroligt spännande att läsa om andra platser om än Örebro.  Om hur viktig Glansammar inte långt från Örebro var.

Fastnade om Äverstaån som inte låter mycket för världen men som var en viktig Å, 400-talet e.Kr. och tidigare.

"Offer i Äverstaån
Någon gång på 400-talet e.Kr. Närmar sig en skara krigare den böljande bygden norr om Hjälmaren och deras syfte är inte gott, åtminstone har äverstaborna anledning att oroa sig. De har nåtts av förhandsuppgifter om gruppens ankomst, för angriparna möts av kraftigt väpnat motstånd. Striden måste ha varit våldsam. Man kan för sitt inre frammana vapenslamret, vrålen, blodet, hästarnas gnäggningar, förvirringen och den stigande vreden och vanmakten hos dem som är på väg och besegras. 

Skadade och andra överlevande tas som fångar efteråt. Hästar, vapen och annan utrustning som tillhört de besegrade samlas ihop. Man drar sig ned mot ån i närheten och där i vattnet sänks hela krigsbytet, vapen, rustningar, sköldar, hästar och slagna fiender. Inte en enda av de slagna fick bli kvar i livet. De skulle offras till guden som skänkt vinnarna segern."
 (Spåkvinnans stav och 11 andra arkeologiska berättelser, Redaktör Gunlög Graner, Riksantikvarieämbetet, 2007, sid25. Kartan nedan är från samma bok)

När jag går in på internet så hittar jag en text som handlar om Äverstaån också men skillnaden i texten nedan att det står att händelsen vid Äverstaån är 500-talet e.Kr. Antagligen när man skriver det är att man inte vet exakt tid!:0)

"En tidig sommarmorgon i mitten av 500-talet landstiger en plundringstörstande har på en enslig Hjälmarstrand. Vid de nu uppdragna båtarna väntar de välutrustade krigarna på de beridna spejarnas återkomst. Vad spejarna inte upptäcker var att Närkingarna var förvarnade om de objudna gästernas ankomst.

Den regerande hövdingen hade efter nyhetens ankomst snabbt mobiliserat ett hundratal man ur lokalbefolkningen för ett överraskningsanfall. När striden var över låg ett 70-tal av inkräktarna döda på slagfältet och resten var drivna på flykten.

Av de fyra båtar som angriparna kom med, kunde bara en fyllas för återfärden.

Så här kan det ha gått till enligt en tolkning av det offerfynd som gjordes i slutet av 1800-talet i Äverstaån utanför Glanshammar. Fyndet bestod av många svärd och spjutspetsar, bitar av sköldar och hästutrustning , plus ett antal ben från både människor och hästar.

Detta fynd kan vara ett krigsbyte från en nedgjord invasionsarmé, som har offrats till den gud som gav närkingarna segern.

En spännande teori om vem som då dyrkades i Glanshammarstrakten är Guden Ull. Äverstaån rann nämligen ut i den numera försvunna Ullavi sjön." 

http://mis.historiska.se/mis/sok/fyndlokal.asp?lokalid=24641&in=1&show=&showF=1&samlomr=0&tabpage=1&npage=8

(www.spanar.se/?p=101) 

"På resa

Kontakterna med omvärlden har varit mycket vidare under bronsåldern än vad vi föreställer oss.

En grekisk kittel, österrikiska svärd och italienska spannar hittade i ett dike på den närkingska slätten – de är bronsålderns sista spår efter ett kontaktutbyte som inleddes för 3 500 år sedan. År 1936 upptäckte en lantbrukare något han trodde var en bilring som stack fram i dikeskanten vid den lilla Äverstaån i Glanshammar. Det visade sig vara yttersidan på en stor bronskittel, fylld med föremål. Allt var nedlagt någon gång på 500-talet f Kr." (www.historiska.se)


"På en höjd med utsikt över Äverstaåns utlopp i Hjälmaren stod en stor hallbyggnad. På 500-talet e.Kr. avhöhölls cermonier och gästabud där. Höjden sträckte sig likt en halvö genom omgivningens våtmarker. Man hade planat ut krönet till terras och där byggdes det 30m långa huset."
 (Spåkvinnans stav och 11 andra arkeologiska berättelser, Redaktör Gunlög Graner, Riksantikvarieämbetet, 2007, sid33)

"Allt sammantaget visar att gården vid Äverstaåns mynning inte bara var stor och rik utan också en centralplats, ett centrum för en större områdes administration och politik, förmodligen för handel och kanske också för kulturövning. Centralplatser utmärks just genom stora hus och hallbyggnader i exponerade lägen med goda kommunikationer, av exklusivt hantverk och rika fynd. Mitt i händelsernas centrum, ett navsom omgivningarna snurrade kring.

Organisationen av kulturlandskapet under senare delen av järnåldern stämmer överens med hur man tänkte sig att världen i stort var uppbyggd. I den fornnordiska mytologin fanns föreställningen om Midgård, världen
 " i mitten" som var gudarnas och människornas. Kontrasten var Utgård, tassemarkerna utanför där troll och jättar och andra farligheter häll till."
(Spåkvinnans stav och 11 andra arkeologiska berättelser, Redaktör Gunlög Graner, Riksantikvarieämbetet, 2007, sid34)

Tack för att du läser!:0)









April April

Idag är det 1 April och det känns när jag cyklar på morgonen att det har blivit varmare i luften. Men det är forfarande lite kallt när jag cyklar vid kl 06:30!:0)

Kunde inte låta bli att stanna vid Hamnplan för att ta en bild mot Stadsparken där en vacker soluppgång möte mig vid Svartån i Örebro. Färgerna var väldigt påskiga.

Foto: Bernt Solberg

Foto: Bernt Solberg

Foto: Bernt Solberg

Efter jobbet på eftermiddag så cyklade jag förbi den gamla kungen Engelbrekt på Stortorget som visst hade fått lite Påskkänsla.

Tror det var Påskliljor som syns bredvid Engelbrekt

Och naturligtvis en tradition så här på 1April! April skämten som man kan bli lurad av en sådan dag! Det gäller att vara koncentrerad så man inte blir lurad idag.
Ett påskskämt som jag aldrig glömmer är när tidningen NA körde ett skämt ett år när man sa att Orten Arboga skulle öppna ett Ioan Ursut museum. Det handlade om att man skulle få se sista måltiden som rymlingarna åt och då visades en bild i tidningen på intorkad potatis och något brunt på en talrik. Ioan Ursut och en kamrat rymde från Kumlafängelset i maj 1991 och kom till Arboga innan polisen tog paret.



"Aprilskämtens historia är dunkel, men de tidigaste beläggen för skämtande denna dag härstammar från 1500-talet. Under 1900-talet har massmedierna tagit en aktiv del i skämtandet, och driver gärna med sig själva, politiker och makthavare.

Bilden: Första april-skämt. Annons för räknedosan "Dream Machine", som omnämns i texten nedan. Nordiska museets klipparkiv.

Det skämtas runtom i Europa

Seden att ”narra april” går i Sverige tillbaka till 1600-talets mitt. Aprilskämtens ursprung är dunkelt, men tematiskt sett så anknyter de till principen om den upp-och-nedvända världen: ofta presenterar skämten världen på ett absurt och tillspetsat sätt. Men diverse skämtsamma vårfester med olika narrelement verkar ha förekommit i de flesta kulturer. I Europa har vi till exempel karnevaliska vårfester som oftast är retsamma och ironiska. Idén med det ideala aprilskämtet är att roa utan att skämten får allvarliga konsekvenser.

 

Upptåg som liknar våra aprilskämt förekommer i de flesta europeiska länder. I Frankrike finns belägg från 1500-talet. Där kallas den lurade för ”poisson d'avril” (”aprilfisk”) – antingen fästs ritade fiskar på varandras ryggar eller så utsätter man varandra för andra skämt. I Storbritannien, USA och Australien kallas dagen All Fool's Day.

 

Ett tidigt drag är att den lurade skickas ut på fiktiva uppdrag. Till exempel för att fråga efter ”synvinklar”, ”rumpdrag” eller ”Jagedumm-piller” på Apoteket. Sådana skämt kan knytas till olika yrkeskulturer. Snickarlärlingarna kunde exempelvis skickas ut för att köpa spikolja. Aprilbrev med falska meddelanden skickades också. 1742 sändes en ”aprilsedel” runt i en Västgötaförsamling som kungjorde att söndagens gudstjänst skulle börja tidigare än vanligt vilket ledde till stor förargelse bland församlingsmedlemmarna när sprattet uppdagades.

Liksom annat skämtbeteende i historien används ofta ramsor. Det här är en av de mest kända:

April, april din dumma sill

Jag kan lura dig vart jag vill"(www.nordiskamuseet.se/.../forsta-april)


Tack för att du läser!:0)