fredag 13 februari 2015

Tog en promenad förbi Köping - Hultgatan


Tog en promenad och på Storgatan och gick förbi gatuskylten;
Foto Bernt Solberg

"Köping-Hult järnväg (1856) Idén var att bygga en järnväg som bl.a. förband Mälaren med Vänern och ansluta till båttrafik, men denna idé övergavs snart. 1435 mm, Örebro-Ervalla (=Dylta) blev klar 1856, och till Arboga 1857. Dessa linjer ingår fortfarande i det nationella nätet."
(www.algonet.se/~justus/.../jv21hist.htm)

"Köping–Hults järnväg (KHJ) var Sveriges första järnväg med lokomotivdrift.[1] Den var också den första järnvägsträckan och järnvägsbolag i Sverige som behandlats av riksdagen.
Lokomotivet Prins August vid Köping–Hultsbanans 100-årsjubileum 1956"(sv.m.wikipedia.org/.../KöpingHults_Jär)
"Kungl. svenska och engelska aktiebolaget för järnvägen mellan Örebro och Hult".

"Köping - Hults järnvägs historia tillhör i sitt första skede det svenska järnvägsväsendets allmänna historia. Om tiden före 1852, då K. M :t utfärdade privilegier för järnvägsbolaget, må därför här endast i korthet erinras.

Genom kungl. resolution av den 27 nov. 1845 erhöll greve A. E. VON ROSEN rätt att genom ett eller flera bolag under de närmaste tjugu åren anlägga järnvägar i Sverige. För dessa räknade VON ROSEN på engelskt kapital, men den ekonomiska kris, som 1846 övergick England, kom hans förhoppningar att stranda. Detta hindrade dock icke VON ROSEN att arbeta vidare för sina planer, och genom den engelska ingenjören Sir JOHN RENNIE lät han företaga undersökningar för en järnväg mellan Stockholm och Göteborg, vilken, sedan andra planer övergivits, tänktes dragen över Uppsala, Sala, Västerås, Köping, Örebro, Gullspångsälven, Skövde och Alingsås för en kostnad av 21 1/2 milj. rdr bko. Utförandet skulle ske i skiften för ett årligt belopp av omkring en miljon. Det skifte, som av VON ROSEN 1845 fullständigt kalkylerats, var sträckan mellan Örebro (Hjälmaren) och 
Gullspångsälven (Vänern). En
så dan järnväg 
Greve Adolf Eugen von Rosensammanföll med tidens uppfattning, att järnvägar, om de överhuvudtaget skulle byggas, skulle utgöra förbindelse mellan sjöleder. Frånsett en kort sträcka till Hults lastplats vid, Vänern, utgjorde det ifrågavarande skiftet mellanpartiet av linjen Stockholm-Örebro-Göteborg. Detta var orsaken till att en järnväg Örebro - Hult först bragtes på tal. Avståndet var 7,5 mil (82,5 km.) och kostnaden beräknades till 3 milj. rdr banko.
Vidstående bild visar Greve Adolf Eugen von Rosen." (www.historiskt.nu/.../okj_historik.html)
Tog en promenad förbi Centralstation och fotade!
Foto Bernt Solberg

Greve Adolf Eugen von Rosen står som staty utanför Central station i Örebro.

(Från boken:Från det gamla Örebro, En krönika i 200bilder, Sälskapet gamla Örebro, Ljungerföretaget, Örebro, 1975




Glömmer aldrig, jag tror jag var 10år och var hos mormor i Hallsberg och fick följa med mormors Ragnhild sambo Kalle till hans jobb på bangården 
i Hallsberg. Kalle jobbade som lokförare och vi gick upp i ett UV tåg, (elektrisk tåg), och Kalle och jag stod i förarhytten och tåget började röra sig framåt. Helt plötsligt sa Kalle att "nu kan du köra"??? Tro av min förvåning stod med några spakar körde ett tåg. Det var bara någon km. Men ändå! Jag var lyrisk efter denna dag!!:0)